01
Dec

Etter en operasjon er opptrening utrolig viktig, men det er ikke alltid like lett. Det er nemlig mye man må være klar over før man begynner å trene etter en operasjon. Noe av det viktigste å være klar over er hvilke forsiktighetsgrader man må ta hensyn til. Selv om det er utrolig viktig med opptrening må man være forsiktig slik at man ikke river opp sting eller forårsaker andre skader. Hvilke forsiktighetsgrader man må ta kommer selvfølgelig også an på hvilken type operasjon man har hatt.

Ulike operasjoner – ulike treningsmetoder

Hvis man har fått en brystforstørring er det utrolig viktig å være forsiktig med trening av musklene i det aktuelle området ettersom trening kan føre til at protesen flytter seg. Det er også større risiko for dette om man har protesen under muskelen. Man kan trene andre muskelgrupper så lenge man er forsiktig og ikke strammer brystmusklene. Etter omtrent seks uker regnes det som grodd og man kan da begynne å trene brystmusklene. Uansett er det viktig å lytte til kroppen og smertegrensen sin etter en brystforstørring.

Det er ganske vanlig å måtte vente i seks uker etter en operasjon før man trener. Med operasjoner i magen, for eksempel ved blidtarmbetennelse. får man som oftest også beskjed om å unngå tung trening i seks uker, men hva mener leger egentlig med tung trening? I forhold til mageoperasjoner vil det i stor grad bety å unngå trening som legger press på buken, da det kan føre til brokk og skader. Hvis man har hatt større inngrep som hjerteoperasjoner og lignende vil det ta lenger tid før treningen kan starte, men da er det imidlertid et stort fokus på å komme seg inn i lett trening veldig raskt.

Etter operasjoner er det viktig å komme raskt inn i lett trening – turgåing, bevegelse av muskler, armer og bein for å hindre muskelsvinn. Det viktigste er uansett alltid å lytte til kroppen og de spesifikke instruksjonene fra legen.