Skadeforebyggende trening

Training athleteSkadeforebyggende trening er utrolig viktig, det hjelper å unngå skader og overbelastninger på en ganske så enkel måte. Uansett hva slags skade det er snakk om, om det er ankel, kne, hofte eller skulder som er blitt utsatt så kan denne formen for trening være med å både gjøre skader som er skjedd allerede bedre i tillegg til å unngå nye eller flere skader.
 
Bortsett fra brudd og andre direkte skader på kroppen som oppstår de fleste skader innen det muskulosketale systemet ved at et ledd kommer ut av sin stilling eller at det leddet som er utsatt arbeider uhensiktsmessig og dermed fører til overbelastningsskader. Det er nettopp dette skadeforebyggende trening kan forhindre.

 

Dessverre har det blitt ganske så vanlig å ha en eller flere former for skader, enten det er ryggsmerter når du sitter foran PCen eller tar knebøy og markløft, nakkesmerter som kommer iløpet av skole- eller arbeidsdagen, prikking i håndledd og fingre eller kneplager når du holder på med fotball, løping eller annen idrett.
 

Skadeforebyggende trening er ganske misforstått av mange, det er ikke kun rehabiliteringsøvelser med lav belastning, og fokusering på små muskelgrupper. Det handler egentlig bare om at du skal gjøre treningen du holder på med på den riktige måten. Så lenge du trener med riktig teknikk og bygger deg sterkere jo mer motstandsdyktig blir du og kroppen din mot skader og problemer.
 

Det sies at så lenge du holder på med skadeforebyggende trening rundt 2 ganger i uken så kan du redusere skaderisikoen din med opptil 35%. Så det aller viktigste med dette med skadeforebyggende trening er nettopp det å huske på korrekt holdning. Det er det som er essensielt for at skader ikke skal dukke opp, dette gjelder både i hverdagen når du gjøre «vanlige» ting, men da spesielt viktig når du holder på med en form for trening og utsetter kroppen for ekstra belastning.